امروز: 4 مهر 1397 - 26 سپتامبر 2018 - 16 محرم 1440
 
...
تاریخ: 1396/10/20      ساعت: 12:05
تعداد بازدید:   653
گفت و گو با اميد رستميان، قهرمان درگ

هيجان در پيست، آرامش در خيابان

مسابقه های درگ از جمله جذابترین رقابت های اتومبیل رانی است و در ایران نیز حضور بسیاری از خودروهای تیونینگ شده و یا سوپراسپرت، این مسابقه را جذاب و دیدنی می کند. بوستان ولایت تنها پیست ۴۰۰متر مناسب درگ در تهران، روز 10 شهریورماه، با حضور خودروهای تیون شده شاهد برگزاری مسابقه ای تماشایی بود. این مسابقه در کلاس بندی های مختلفی از جمله ۲۰۶ و چهار سیلندر و آزاد تک و یا دو دیفرانسیل برگزار شد که در کلاس چهار سیلندر امید رستمیان از همکاران شاغل در ایران خودرو مقام نخست را کسب کرد.

امید متولد سال 1355 در تهران و دارای دو دختر دو قلو است. در گفت و گوی این هفته با امید و مسابقههای درگ بیشتر آشنا میشویم.



 


درباره مسابقههای درگ در ایران و جهان مختصر توضیحاتی بفرمایید.


این رقابتها در همه جای دنیا مشابه هم و در 400متر انجام میشود. درگ، تمرکز زیادی میخواهد؛ چرا که فقط دو بار فرصت دارید 400متر را طی کنید؛ مانند مسابقات ریس نیست که 10 دور فرصت جبران داشته باشید و علاوه بر اینها باید حواس راننده بسیار جمع باشد و با دقت به صدای موتور رانندگی کند.


شرایط شرکت در مسابقههای درگ چیست؟


فقط باید با خودروهای چهار سیلندر وارد این رقابتها شوید.


هزینه شرکت در چنین مسابقههایی چقدر است؟


حدود یک میلیون تومان، تنها هزینه ثبت نام، بنزین مخصوص و خودروبر آن است.


پیست درگ چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟


آسفالت مخصوص، متراژ خاص مسابقه و ترمزگیری مخصوص 870 متری.


قدری از تکنیکهای فنی برای پیروزی در مسابقههای درگ بگویید.


برای موفقیت در این مسابقهها رانندگی حرفهای و خودروی مناسب دو اصل مهم است ضمن این که باید دل و جرات خاص مسابقه را هم داشت.


 کدام رانندگان در رقابتهای درگ موفقیتهای بیشتری داشته اند؟


ابوالفضل مرادی، برنارد عیوضی و شروین یگانه.


رکوردها در این رشته چگونه جابه جا میشود؟


ثبت زمان کمتر در پایان 400 متر، معیار برتری است.


سابقه و افتخارات شما در این رقابت ها؟


بنده حدود هشت سال است در این مسابقهها شرکت میکنم و چندین مدال طلا، نقره و برنز نیز کسب کردهام.


علاقه مندی شما به خودرو از کجا شکل گرفت؟


من از بچگی عاشق خودرو بودم، گاهی اوقات یواشکی ماشین پدرم را بر میداشتم و میرفتم این طرف و آن طرف، چند بار هم تصادف کردم و کلی خرج روی دست بابام گذاشتم.


جرقه زندگی حرفهای شما در اتومبیلرانی؟


از 20 سالگی زده شد، وقتی گواهینامه رانندگی را گرفتم و قانونی پشت فرمان نشستم انگار دنیا را به من دادند، دوست داشتم بهتر و سریعتر برانم و به همین دلیل رشته اتومبیلرانی را انتخاب کردم و خوش بختانه به افتخارات متعددی هم رسیدم.


مشوقتان که بود؟


اولین مربیام ساسان اندیشگر.


اتومبیل قدرتمند ایده آل ذهنی؟


نیسان GTR.


نحوه آماده سازی خودرو؟


حدود 20 روز وقت لازم دارد، جا به جایی گیربکس و تغییرات موتور از مهمترین کارهای این آماده سازی است.


تهیه لوازم و نحوه سفارشهای آن؟


همه نیازهای تجهیز خودرو برای انجام مسابقه از خارج تامین میشود و پروسه خاص خودش را دارد.


تیونرشما؟


اکبر پناهی، مکانیک حرفهای و آگاهی که زبان انگلیسی هم میداند و اطلاعات او به روز است.


در مسابقات درگ، معمولا در کدام کلاس شرکت میکنید؟


کلاس چهار سیلندر اتمسفر، چون به این کلاس بیشتر علاقه دارم.


رسانههای خودرویی؟


ایرانخودرو و مجله ماشین که من هر دو را به دقت مطالعه میکنم.


شخصیت مورد علاقه شما؟


مایکل شوماخر.


بهترین رقابتش؟


10 سال متوالی کسب عنوان قهرمانی F 1.


بهترین خاطره؟


جا به جایی تایم مسابقه در کلاس NA کشور. باور کنید خیلی تلاش کردم که تایم خود را بهتر کنم و خوشحالم سرانجام به رکورد 13 ثانیه و 88 صدم ثانیه همین رقابتهای اخیر که شهریور ماه گذشته در بوستان ولایت، باند پروازی قلعه مرغی سابق، بین 11 شرکت کننده از سراسر کشور انجام شد رسیدم و قهرمان شدم. این را هم بگویم یکی از همکارانم به نام مهدی جعفری در ایرانخودرو خیلی به من کمک کرد تا به این موفقیت برسم.


دوست دارید چه نوع خودرویی سوار شوید؟


هیوندای و جنسیس کوپر.


چقدر عشق خودرو هستی؟


خیلی به گونهای که گاهی اوقات احساس میکنم این عشق یک طرفه به زندگی ام ضرر میزند، ولی باز هم نمیتوانم از آن دل بکنم!


تا به حال با اتومبیل مسابقهایتان در خیابان حرکت کردهاید؟


خیلی کم.


از تست کردن در خیابانها و اتوبانها خوشتان میآید؟


به هیچ وجه، فکر میکنم هیجان مختص پیست و آرامش نیاز رانندگی در خیابان است.


بهترین جا برای این کارها و نشان دادن قدرت خودرو، کجاست؟


پیست درگ است و آن جا درست جایی است که تمامی مدعیان حضور پیدا میکنند و بهترین مکان است.


خاطرهای از دوران جوانی و اتومبیلرانی؟


همه مسابقههای اتومبیلرانی برای ما خاطره است و طبعا دورههایی که قهرمان شدیم قشنگتر است. من از دوران دبستان عشق رانندگی داشتم و حتی برخلاف توصیههای پدرم بدون گواهینامه رانندگی پشت فرمان ماشین مینشستم که کار عاقلانهای نبود!


چطور گواهینامه گرفتید؟


همان اولین باری که در آزمون رانندگی شرکت کردم قبول شدم و زمانی که کارت پرس شده قبولی رانندگی را گرفتم از خوش حالی داشتم بال در میآوردم.


رقبای شما در مسابقات درگ؟


میثم امامقلی و علی دهقان.


تاثیر رانندگی درگ در رانندگیتان؟


تاثیر زیادی داشته و به دلیل آمادگی و تبحری که داریم معمولا کمتر تصادف میکنیم، البته راننده خوب در تهران شلوغ کسی است که نه تنها با خودرویی تصادف نکند بلکه مراقب باشد کسی هم با خودروی او برخورد نکند.


برنامههای آتی؟


آرزو دارم با پیدا کردن اسپانسر مناسب راهی رقابتهای بینالمللی شده و در آن جا هم مدال قهرمانی کسب کنم.


 پاسخهای کوتاه


کدام راننده فرمول یک را دوست دارید؟


لوییس همیلتون.


توربو یا اتمسفریک؟


اتمسفر یک.


مسابقات ریس؟


عالی.


کارتینگ؟


استارت مسابقههای اتومبیلرانی.


اسلالوم؟


مادر رشته اتومبیلرانی، عبور با مانع.


رالی خورشید؟


یکی از مسابقات مهم رالی ایران.


دریفت؟


انتهای هیجان.


آفرود؟


پایان جاده.


موتوسیکلت؟


در این رقابتها هم شرکت کردم.


چرخیدن پرقدرت؟


مخصوص دیفرانسیل عقب هاست.


ماشینهای کنترلی؟


این هم یکی از شاخههای جدید اتومبیلرانی است.


تیونینگ؟


کارهایی است که در جهت بهبود شرایط خودرو برای شرکت در مسابقه انجام میشود و هنر این کار هم آن است که با کمترین هزینه بیشترین راندمان را ایجاد کنیم.


 


 




نظر شما درباره این خبر
نام:
پست الکترونیکی:  
 
 

صفحه اصلی نقشه سایت درباره ما تماس با ما
مدیریت ارتباطات و امور بین الملل گروه صنعتی ایران خودرو